طرز تهیه 3 نوع شیرینی خوشمزه

چهارشنبه 23 بهمن 1398
16:30
سعید اسکندری


طرز تهیه گز
از جمله سوغاتی های اصفهان می توان به گز در میان سوغاتی های بسیار فراوان این شهر زیبا اشاره کرد ، اصولا گز را از بازار ها و مغازه ها خریداری کرده اید اما این بار پیشنهاد ما به شما این است که گز را در خانه به عنوان شیرینی درست نمایید.

طرز تهیه گز
گز درست کردن
مواد لازم برای گز :
شکر : 250 گرم
گلوگز مایع:375 گرم
سفیده تخم مرغ : 5 عدد
گلاب مرغوب : 3 تا 4 ق غ
مفز دلخواه پسته ، بادام و یا فندق : 100 تا 150 گرم
آب : 3/4 پیمانه
آرد سفید : مقداری
طرز تهیه گز لقمه ای:
ابتدا مغزیجات مورد نظرتان را بر روی حرارت ، بدون روغن ،کمی تفت دهید تا برشته شوند و از خامی در بیایند.

در یک قابلمه مسی آب و شکر را مخلوط کنید و بر روی حرارت کم قرار دهید تا شکر حل شود و آب داغ شود.

ولی به جوش نیاید. (حتما روی حرارت شعله پخش کن بگذارید) بعد از حل شدن شکر گلوکز را اضافه کنید و با لیسک و یا قاشق چوبی خوب هم بزنید تا زمانی که شهد کشدار شود و به اصطلاح نخ بدهد.

در این فاصله سفیده تخم مرغ را هم با دور تند هم زن برقی آنقدر هم بزنید تا پف کند و حجمش دو برابر شود. بعد گلاب را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید.

باید مراقب باشید که شهد در حین هم زدن به جوش نیاید.

شهد را بین دو انگشت تست کنید تا به مرحله نخ دادن برسد ، یعنی بین دو انگشت کش بیاید.

وقتی شهد آماده شد ، مقداری از آن را داخل سفیده هم زده میریزیم تا هم دما شوند و بعد از کمی هم زدن همه سفیده را داخل قابلمه شهد میریزیم و به صورت پارویی مواد را هم میزنیم.


کلانه:
کَلانه (به کردی: که‌لانه Kelane) اگرچه بیشتر به عنوان یک نوع نان شناخته شده‌است اما در واقع یک وعده غذایی کامل است که مخصوص به هورامان(دره کی) است و می‌توان از آن به عنوان قدیمی‌ترین فست فود در جهان نام برد که بر خلاف فست فودهای رایج علاوه بر خوشمزگی از سلامت غذایی و غنی بودن از انواع ویتامینها و فواید بهداشتی در زمره سالم‌ترین غذاها قرار دارد که در بسیاری از مناطق کردستان پخته می‌شود. در خمیر آن از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به نام پیچک در فصل بهار و در سایر فصول با پیازچه پر می‌کنند و سپس بر روی ساج پخته و با کره یا روغن حیوانی چرب می‌کنند و همراه با دوغ و ماست محلی میخورند.

طرز تهیه نان محلی کلانه :
نان محلی کلانه بسیار خوشمزه و بی نظیر می باشد که از دسپخت های شیر زنان سنندجی می باشد که با استفاده از پیازچه درست می شود و همراه با کره یا روغن طعم فوق العاده تری را به خود خواهد گرفت.

مواد مورد نیاز برای کلانه
آرد : 2 پیمانه
پیازچه : 100 گرم
روغن حیوانی : نصف پیمانه
نمک و شکر : به مقدار لازم
شیر : 1 پیمانه
طرز تهیه کلانه کردستانی :
برای تهیه نان کلانه باید ابتدا قسمت سبز پیازچه را کاملا ریز ریز خرد کنید.

آرد را 2 الی 3 بار الک کنید و داخل کاسه ای نسبتا بزرگ بریزید و وسط آن را گود کنید.

بعد مقداری از شیر را به آن اضافه کنید و در صورت تمایل میتوانید مقداری شکر هم به داخل مواد بریزید.

در واقعه ریختن شکر اختیاریست. مقداری نمک هم به مخلوط آرد اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که احتیاج به اضافه کردن شیر داشته باشد ، شیر را به خمیر اضافه کنید و هم بزنید تا در نهایت خمیر نرم و لطیفی بدست بیاورید.خمیر را با دست کاملا ورز دهید تا آماده شود.

سپس خمیر آماده شده را به مدت 25 تا 30 دقیقه استراحت دهید تا به اصطلاح ور بیاید.

وقتی خمیر پف کرد و حجمش دو برابر شد آن را به چند چانه یک اندازه تقسیم میکنیم.

کلانه

سپس سطح کار را آرد پاشی میکنیم تا خمیر به آن نچسبد.بعد با کمک وردنه خمیر را باز میکنیم تا کاملا نازک شود. در حدی که فقط پاره نشود.بعد پیازچه ها را در نیمی از قسمت خمیر یعنی یک طرف نیم دایره خمیر بریزید و نیمه دیگر خمیر را روی آن برگردانید و لبه های خمیر را با کمی فشار دست ببندید.

برای پخت این نان باید از ساج استفاده کرد که اگر در دسترس نبود میتوانید از ماهیتابه یا سینی فر استفاده کنید و آن را برگردانید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود . حرارت را طوری تنظیم کنید که ساج خیلی داغ نشود که باعث خشکی نان شود.

بعد خمیر نان را روی آن قرار دهید. وقتی یک طرف نان پخت و خال های قهوه ای زد ، طرف دیگر آن را برگردانید تا بپزد.

بعد از اینکه نان پخت ، آن را برش بزنید و روی آن روغن حیوانی و یا کره بمالید و در کنار ماست چکیده و دوغ میل کنید.


طرز تهیه سوهان قم بدون بادکا

مواد لازم:

پودر جوانه گندم : 2 قاشق چایخوری

آرد گندم : 2 و ½ قاشق غذا خوری

شکر : 1 پیمانه

کره ذوب شده : 10 قاشق غذا خوری

زعفران : ½ قاشق چایخوری

نمک : خیلی کم ( 8/1 قاشق چایخوری )

پودر هل : ½ قاشق چایخوری

خلال بادام : ¼ پیمانه

مغز پسته : ½ پیمانه خلال شده

طرز تهیه :

اول از همه چند کاغذ روغنی در سایز های بزرگ تهیه کنید و در کنار گازتان پهن کنید تا هنگامی که مایع سوهان آماده شد آن را روی آن بریزید تا خنک شود.( از ظرف پیرکس نیز میتوانید به این منظور استفاده کنید. )

ابتدا پودر جوانه گندم ، آرد گندم و شکر را در ظرفی ریخته و به مدت 2،3 دقیقه تفت دهید و خوب هم بزنید.آب را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که مایع به نقطه جوش برسد.سپس کره ذوب شده را به مواد اضافه کنید و بعد از آن نمک،زعفران و پودر هل را به آن اضافه کنید.دما سنج آشپز خانه را در آن فرو کنید و مراقب باشید تا دما بیشتر از 260 درجه سانتیگراد نرود زیرا باعث بیش از حد سفت شدن سوهانتان می شود.وقتی مایع به دمای مورد نظر (260) رسید شعله را کم و با احتیاط و سرعت خلال بادام را اضافه کنید و بعد از آن مایع را به صور چند دایره با فاصله از هم روی کاغذ روغنی بریزید.در آخر پسته هارا روی مایع ریخته و فشار دهید تا سطح مایع سوهان صاف شود.

صبر کنید تا سوهانتان خنک شود و سپس آن را میل کنید.


منبع: rocook

[ بازدید : 159 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به خوشمزه ترین مزه ها است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]